Hukkaan heitettyä rahaa

Kun perustaa uuden yrityksen niin voi olla varma, että pian soi puhelun ja yritykselle tarjotaan erilaista hakemistonäkyvyyttä ja vuosien kuluessa näitä puheluita piisaa. Puhelut alkavat yleensä sillä, että kyseinen hakemistoyritys katsoo yrityksen tiedot julkisesta rekisteristä ja kertoilee iloisesti yrittäjälle, että katsotaas että tiedot pitävät paikkansa. Puhelun lopussa ilmoitetaan sitten millä hintaa tiedot ovat "taas" vuoden voimassa heidän "jostakukaaneiolekoskaankuulutkaan.fi" -yrityshakemistossa.

Näissä puheluissa annetaan yleisesti ymmärtää, että tällainen palvelu olisi jo tilattuna ja nyt vain tarkistetaan tiedot, jolloin yrityksen edustaja voi ajatella että antaa mennä vaan, vaikka todellisuudessa tässä myydään kokonaan uutta näkyvyyttä jossain hakemistossa. Tällaisessa puhelussa kannattaa myös tarkemmin kysyä, että mistä hakemistosta on kyse ja mikäli ei ole siitä koskaan kuullutkaan, niin se ei ole kovin hyvä merkki. Mikäli tällaista maksullisen näkyvyyden iloa alkaa epäröimään, niin myyjä luonnollisesti korostaa kuinka tärkeää on että on hakemistossa mukana, jotta saa enemmän asiakkaita ja tietenkin ihmettelee miksi yrittäjä ei haluaisi lisää asiakkaita, että olisihan se luonnollisesti hyvä asia.

Sinänsä asiassa ei ole muuta varsinaista huijausta, koska yleensä tällainen hakemisto on todella olemassa ja tiedot sinne myös sitten lisätään, mutta se onko tästä yrittäjälle mitään hyötyä onkin sitten toinen juttu. Tällainen hakemistonäkyvyys nimittäin on usein aika kallis palvelu, mutta valitettavasti näihin hakemistoihin ei kukaan eksy hakemaan yrityksen tietoja, koska haut tehdään yleisesti tunnetuilla hakukoneilla kuten Googlella, Bingillä ja muutamilla pienemmillä vaihtoehdoilla. Mikäli yrityksellä on jo olemassa edes alkeelliset omat kotisivut, niin niiden avulla yritys löytyy todennäköisesti korkeammalta hakutuloksista kuin tämän maksullisen hakemistopalvelun hakemistosivut. Olen joskus tutustunut tarkemmin tällaisiiin hakemistoihin kun olen puhelun aikana selvittänyt, että mistä osoitteesta se hakemisto löytyykään. Näissä hakemistoissa voi olla hurjia osumamääriä yritystiedon katseluille, mutta rohkenen epäillä, että nämä osumat tulevat sinne aivan muulla tavalla kuin oikeasti hakupalvelua käyttävien katseluiden perusteella, joten niihin lukuihin ei ole luottaminen.

Tutkiessani hakemistojen tilannetta, tuli vastaani mm. Suomen Compassi niminen sivusto, jolla olevan yhteys samoihin tahoihin, jotka operoivat myös domainhuijauksia. Erikoisen ujo hakemistopalvelu, koska sieltä ei löydä edes palvelusta vastaavan yrityksen nimeä saati yhteystietoja. Kyseisellä nimellä kaupparekisteristä ei löydy mitään tietoja.

Mikäli omat kotisivut eivät löydy hakukoneilla, niin silloin oikeampi tapa parantaa näkyvyyttä on varmistaa se, että sivut ovat ajantasalla ja toteutettu siten, että hakukoneet voivat ne indeksoida. Sivuston sisältötekstit ovat avain siihen kuinka hyvin sivustot löytyvät hakukoneilla, koska tekstissä on oltava niitä hakusanoja joilla yritystä tai sen palveluja yritetään löytää, eli niihin kannattaa satsata, jotta ainoa keino löytyä netistä ei ole maksettu mainonta tai nämä lähes keikille tuntemattomat hakemistot.

Tämä on ilmeisen yleismaailmallinen keino tienata helpolla, koska myös Ruotsissa tällaisia yrityksiä on "varoituslistalla". I feel you puhelinmyyjät, jotka mahdollisesti joudutte myymään tällaista palvelua elantonne eteen.